UKSW | LEX | Monitor WPiA| APD | Katalog ECTS | USOSweb | Poczta | RODO | Kontakt
PROJEKTY REALIZOWANE NA WYDZIALE
Elementarz AAC urząd przyjazny osobom z trudnościami w komunikowaniu się
Nr umowy o dofinansowanie: UDA-POWR.04.03.00-00-0131/18-00 z dn. 05.12.2019 r.
Wartość całkowita projektu: 838.470,00 zł
w tym wartość dofinansowania z UE: 790 593,36 zł
Okres realizacji: 01.11.2019 - 30.09.2022
Instytucja finansująca: Centrum Projektów Europejskich
Typ projektu: naukowo- badawczy
Cel projektu: wypracowanie i wdrożenie w okresie realizacji projektu, w oparciu o transfer i adaptację austriackich rozwiązań i praktykę nowego sposobu świadczenia usług publicznych w jednostce samorządu terytorialnego (JST) wraz ze standardem obsługi, dla osób mających trudności w komunikowaniu się z otoczeniem, a szczególnie posługujących się wspomaganymi, alternatywnymi sposobami komunikacji (dalej zwanych osobami korzystającymi z AAC lub użytkownikami AAC).
Partnerzy Projektu:
Fundacja Instytutu Rozwoju Regionalnego
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
KOMPETENZNETZWERK INFORMATIONSTECHNOLOGIE zur Förderung der INTEGRATION von Menschen mit Behinderungen
Celem projektu jest wypracowanie i wdrożenie w okresie realizacji projektu w oparciu o transfer i adaptację austriackich rozwiązań i praktykę nowego sposobu świadczenia usług publicznych w jednostce samorządu terytorialnego wraz ze standardem obsługi, dla osób mających trudności w komunikowaniu się z otoczeniem, a szczególnie posługujących się wspomaganymi, alternatywnymi sposobami komunikacji (dalej zwanych osobami korzystającymi z AAC lub użytkownikami AAC).
W ramach projektu realizowana będzie także intensywna wymiana informacji i doświadczeń z partnerem zagranicznym, co przyczyni się m.in. do zminimalizowania kosztów i ryzyka związanego z przyjęciem nieskutecznych lub błędnych rozwiązań. Problematyka związana z AAC od lat obecna jest w placówkach edukacyjnych i zajmujących się wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Podejmowanych jest szereg działań mających charakter poradniczy, szkoleniowy. Jednocześnie ich zróżnicowanie i skomercjalizowanie sprawia, że nie mają one charakteru powszechnego. Mimo coraz wyższej świadomości nt. możliwych sposobów komunikowania się z osobami korzystającymi z AAC w edukacji, sposoby te zupełnie nie znane pozostają w instytucjach zajmujących się obsługą mieszkańców, świadczenie pomocy, oferowaniem usług przez samorządowe instytucje kultury, sportu, rekreacji. Brakuje choćby w teoretycznym ujęciu opracowanego modelu usług dla klientów nie komunikujących się werbalnie, lecz korzystających z AAC, przez wskazane podmioty.
Aktualności:
Pierwszego dnia wizyty, członkowie polskiej i zagranicznej delegacji uczestniczyli w spotkaniu z partnerem projektu – organizatorem wizyty studyjnej, w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego w Katowicach, w tym z władzami zarządu województwa śląskiego. Podczas spotkania omówiono m.in. dotychczasowy przebieg realizacji projektu, doświadczenia partnera austriackiego w stosowaniu komunikacji AAC w związku z sytuacją pandemiczną.
Drugiego dnia skoncentrowano się na wdrożeniu komunikacji AAC w oparciu o wypracowany w zadaniu nr 1 model w wybranych jednostkach organizacyjnych podległych władzom województwa śląskiego. Odwiedzono Park Śląski, Śląski Ogród Zoologiczny, Górnośląskie Centrum Rehabilitacji oraz testowano tam rozwiązania wynikające z modelu. Bardzo ważnym elementem wizyty były uwagi partnera austriackiego do wykorzystania modelu.
W ostatnim dniu odwiedzono Stadion Śląski – ważne miejsce umożliwiające testowanie modelu w dużej skali. Podsumowano wizytę ze szczególnym uwzględnieniem elementów związanych z komunikacją niewerbalną. Omówiono mocne i słabe strony modelu, elementy wymagające dopracowania i dalszej analizy.
Należy podkreślić aktywny udział władz województwa śląskiego w każdym dniu wizyty studyjnej.
Zadanie nr 1: Przygotowanie rozwiązania we współpracy z partnerem zagranicznym
a) odbyto szereg spotkań z partnerami projektu w tym wizytę studyjną w Austrii (Linz)
b) wypracowano raport nt. polskich uwarunkowań prawno-organizacyjnych dotyczących usługi publicznej będącej przedmiotem projektu
c) wypracowano raport nt. austriackich uwarunkowań prawnych i organizacyjnych dotyczących usługi publicznej będącej przedmiotem projektu
Zadanie nr 2: Testowanie wypracowanego rozwiązania na grupie docelowej ze wsparciem partnera zagranicznego
HARMONOGRAM UDZIELANIA WSPARCIA / WYDARZEŃ W PROJEKCIE
Lp. |
Rodzaj wsparcia |
Tematyka wsparcia/wydarzenia |
Data udzielania wsparcia /wydarzenia |
Godziny udzielania wsparcia /wydarzenia |
Dokładny adres realizacji wsparcia /wydarzenia |
1 |
szkolenie |
Szkolenie dla pracowników jst przygotowujące do testowania Modelu realizacji usług publicznych dla osób z trudnościami w komunikowaniu się. |
16-17.06.2021 r. |
8:30-11:30 |
online na platformie ZOOM |
2 |
szkolenie |
Szkolenie dla pracowników jst przygotowujące do testowania Modelu realizacji usług publicznych dla osób z trudnościami w komunikowaniu się. |
16-17.06.2021 r. |
12:00-15:00 |
online na platformie ZOOM |
Zadanie 3: Analiza efektów testowanego rozwiązania z uwzględnieniem opinii ekspertów oraz wsparcia partnera zagranicznego
Daty Realizacji: 10.2021-11.2021
W ramach zadania:
a) przeprowadzono badania porównawcze,
b) opracowano raport z analizy etapu testowania z rekomendacjami dla modelu
Opracowanie raportu było poprzedzone m.in. wizytą studyjną w Katowicach, która odbyła się 22-24.09.2021 r.
Harmonogramu wizyty studyjnej w ramach projektu „Elementarz AAC urząd przyjazny osobom z trudnościami w komunikowaniu się”
22-24 września 2021 r.
Dzień 22.09.2021 r.(godz. 16:30 - 19:00)
1. Wizyta w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego, (ul. Ligonia 46, 40-036 Katowice) w tym:
· przywitanie Delegacji;
· prezentacja i omówienie zagadnień związanych z realizacją projektu;
· zwiedzanie historycznej części gmachu Urzędu.
2. Uroczysta obiadokolacja.
3. Podsumowanie przebiegu dnia ze szczególnym uwzględnieniem elementów związanych z komunikacją niewerbalną.
Dzień 23.09.2021 r.(godz. 10:00 - 16:00)
1. Zwiedzanie Parku Śląskiego (godz. 10:00 - 11:30):
· przywitanie z przedstawicielami Parku;
· scenka rodzajowa z wykorzystaniem komunikacji niewerbalnej;
· spotkanie warsztatowe związane z wdrażaniem „Modelu komunikacji niewerbalnej” (uwzględnienie doświadczeń austriackich, uwarunkowań polskich i propozycji wynikających z testowania. Wypracowanie dalszych rekomendacji na potrzeby projektu);
· przejazd kolejką „Elką”;
· przejazd meleksami po Parku Śląskim do wybranych punktów.
2. Wizyta w Śląskim Ogrodzie Zoologicznym(godz. 11:30 - 13:00):
· przywitanie z przedstawicielami Śląskiego Ogrodu Zoologicznego;
· scenka rodzajowa z wykorzystaniem komunikacji niewerbalnej;
· zwiedzanie wybranych ekspozycji ogrodu zoologicznego;
3. Obiad w czasie, którego zostaną omówione kwestie związane z projektem (godz. 13.00 -14:00)
· dojazd do Górnośląśkiego Centrum Rehabilitacji „Repty” - około 30 min
4. Górnośląskie Centrum Rehabilitacji „Repty” (godz. 14:30 – 16:00):
· przywitanie z przedstawicielami GCR „Repty”;
· wizyta na oddziale Ośrodka Rehabilitacji Leczniczej dla osób dorosłych w stanie śpiączki (prezentacja przez Zespół Logopedów Systemu C-EYE w pracy z pacjentem z trudnościami w nawiązywaniu komunikacji językowej i pozawerbalnej, prezentacja przez Zespół Fizjoterapeutów ERIGO PRO stołu do aktywnej pionizacji i nawiązanie kontaktu z pacjentem przy użyciu tablic komunikacyjnych);
· zwiedzanie nowoczesnej komory kriogenicznej.
Podsumowanie przebiegu dnia ze szczególnym uwzględnieniem elementów związanych z komunikacją niewerbalną
Dzień 24.09.2021 r.(godz. 10:00-12:00)
1. Stadion Śląski:
· przywitanie z przedstawicielami Stadionu;
· zwiedzanie ustalonych miejsc celem poznania infrastruktury związanej z obsługą osób ze szczególnymi potrzebami.
2. Podsumowanie przebiegu dnia ze szczególnym uwzględnieniem elementów związanych z komunikacją niewerbalną.
3. Pożegnanie Delegacji.
Zadanie 4: Opracowanie z partnerem zagranicznym ostatecznej wersji wdrożeniowej produktu z uwzględnieniem wyników testowania
Daty Realizacji: 12.2021-05.2022
W ramach zadania opracowano ostateczną wersję modelu usługi. To bardzo ważny etap prac, ponieważ pozwolił sfinalizować rdzeń projektu i przystąpić do wdrożenia modelu (zadanie 5). Opracowując ostateczną wersję modelu wzięto pod uwagę fazę testowania wykonaną w zadaniu 3, wnioski z wizyty studyjnej oraz uwagi partnera austriackiego.
Zadanie 5: Wdrożenie rozwiązań do praktyki, ze wsparciem partnera zagranicznego
Daty Realizacji:
03.2022-06.2022
Podczas tego zadania przeprowadzono seminaria wdrożeniowe w dniach 26.05; 27.05 i dodatkowo w dniu 22.06, przygotowano kursy e-learningu. Kursy przeprowadzono online. Osiągnięto wszystkie wskaźniki, w tym przeszkolono 40 osób z jednostek samorządowych w zakresie wdrożenia i wykorzystania modelu.
Zadanie 6: Wypracowanie rekomendacji dla użytkowników dla zapewnienia skutecznej trwałości stosowania rozwiązania z możliwym wsparcie partnera zagranicznego.
Daty Realizacji:
06.2022-09.2022
W trakcie zadania udzielano na bieżąco drogą tel. i mejlową wsparcia jednostkom samorządowym w zakresie wdrażania Modelu realizacji usług publicznych dla osób z trudnościami w komunikowaniu się (o złożonych potrzebach w komunikowaniu się).
Zadanie w toku, zakończenie 30 września.
Kontakt:
Kierownik Projektu:
Dr hab. Irena Lipowicz, prof. uczelni
i.lipowicz@uksw.edu.pl
linki:
https://www.ki-i.at/startseite
https://firr.org.pl/elementarz-aac-urzad-przyjazny-osobom-z-trudnosciami-w-komunikowaniu-sie/
slaskie.pl
https://centir.uksw.edu.pl/pl/projekty_realizowane
Załącznik | Wielkość |
---|---|
MODEL REALIZACJI USŁUG PUBLICZNYCH DLA OSÓB Z TRUDNOŚCIAMI W KOMUNIKOWANIU SIĘ.pdf | 1.81 MB |