Przejdź do treści

Projekty naukowe finansowane w ramach Programu Nauka dla Społeczeństwa


Tytuł projektu: Ryzyko decyzyjne a sędziowski aktywizm interpretacyjny, NdS/529240/2021/2021

Kierownik projektu: dr hab. Artur Kotowski, prof. uczelni (WPiA UKSW)

Kwota dofinansowania: 363 400 zł

Opis projektu: Celem projektu jest określenie relacji między aktywizmem interpretacyjnym a zjawiskiem w postaci skłonności do ryzyka decyzyjnego (tak jak określane jest ono w nauce psychologii). W ramach projektu będzie przeprowadzone empiryczne badanie nad jednym z elementów kognitywnego podłoża interpretacji prawniczej, jakim jest cecha charakteru w postaci skłonności do podejmowania ryzyka decyzyjnego w kontekście prezentowanej postawy interpretacyjnej przez sędziego, tzw. aktywizmu albo pasywizmu interpretacyjnego. Następnie eksperci z poszczególnych gałęzi prawa ocenią orzecznictwo badanych sędziów, ale tylko w zakresie uchwał, w których pełnili oni rolę sędziego sprawozdawcy. Wynikiem tej oceny będzie matryca wyników w przedmiocie tego, czy wynik przeprowadzonej wykładni prawa odznacza się dominująco tzw. aktywizmem albo pasywizmem interpretacyjnym. Ostatecznie wyniki zostaną porównane co do uwarunkowań obieranej strategii interpretacyjnej a skłonności do ryzyka decyzyjnego.

Planowane efekty: dotarcie do kognitywnych uwarunkowań wykładni prawniczej, przede wszystkim sędziowskiej i próba określenia na ile czynniki kognitywne odgrywają istotną rolę w procesach interpretacji prawniczej. 

Projekt jest interdyscyplinarny, gdyż wykorzystuje się w nim odwołanie do wiedzy i metodologii badawczej (z zastosowaniem konkretnych narzędzi) dwóch dyscyplin z obszaru nauk społecznych: nauk prawnych oraz psychologii. 


Projekty finansowane z funduszy Narodowego Centrum Nauki:


Tytuł projektu: Umowa algorytmiczna jako wyzwanie dla prawa handlowego

Kierownik projektu: Maciej Hulicki

Okres realizacji: 09.07.2020-08.07.2023

Typ projektu: badawczy

Opis projektu: Projekt dotyczy zagadnienia „algorytmicznych umów” i ich wpływu na prawo handlowe. Tego rodzaju „umowy” są w istocie programami komputerowymi, zaś ich wykorzystanie może stanowić wyzwanie dla podstawowych wartości i zasad, na których oparte zostały poszczególne konstrukcje prawa handlowego–takie jak osobowość prawna, umowa, oświadczenie woli, zasada swobody umów, ochrona konsumentów, uczciwa konkurencja itp. Co istotne, badania będą dotyczyć pięciu obszarów prawa handlowego(prawo umów, prawo spółek, prawo konsumenckie, prawo konkurencji, prawo własności intelektualnej), ale cząstkowe wyniki badań posłużą do otrzymania pełnego obrazu rzeczywistego wpływu algorytmów i nowoczesnych technologii kontraktowania na prawo handlowe.


Tytuł projektu: Konstytucjonalność prawa bez sądu konstytucyjnego

Kierownik projektu: Mirosław Granat

Okres realizacji: 26.07.20219-15.07.2021

Typ projektu: badawczy

Opis projektu: Głównym problemem badawczym określonym w projekcie będzie ustalenie aktualnego znaczenia wyrażenia „konstytucyjność prawa”, z uwzględnieniem zmian treści zasady konstytucjonalizmu w Polsce i we współczesnym świecie.


Tytuł: Wyzwania prawne innowacyjnych form zarządzania publicznego

Kierownik projektu: Natalia Kohtamäki

Okres realizacji: 26.07.2019-25.07.2022

Typ projektu: badawczy


Tytuł: Obiektywizacja postępowań przed międzynarodowymi organami sądowymi i arbitrażowymi na przykładzie instytucji zarzutów wstępnych

Kierownik projektu: Katarzyna Gałka

Okres realizacji: 15.01.2019-14.01.2022

Typ projektu: badawczy

Opis projektu: Projekt naukowy ma na celu zbadanie i wyjaśnienie praktyki międzynarodowych organów sądowych i arbitrażowych polegającej na przypisaniu obiektywnego znaczenia zarzutom wstępnym. Kluczowym założeniem projektu jest dokonanie powyższej analizy w kontekście problematyki konstytucjonalizacji prawa międzynarodowego.


Tytuł: Nota cenzorska jako instrument regulacji na pograniczu rzymskiego prawa publicznego i prywatnego

Kierownik projektu: Anna Tarwacka

Okres realizacji: 09.01.2019-08.01.2022

Typ projektu: badawczy

Opis projektu: Urząd cenzora miał w Rzymie republikańskim ogromne znaczenie ustrojowe. Jego kompetencje obejmowały szereg zadań związanych z przeprowadzaniem spisu obywateli, sporządzaniem listy senatorów czy elitarnych centurii jeźdźców. Cenzorzy odpowiadali także za dzierżawienie prywatnym podmiotom publicznych dochodów i wydatków. Najciekawszym chyba polem ich działalności było sprawowanie pieczy nad dobrymi obyczajami. Mieli oni prawo ukarać obywatela notą cenzorską za zachowania sprzeczne z obyczajami przodków (mores maiorum). Skutkiem takiej noty była degradacja społeczna. Teksty źródłowe dotyczące nakładania noty mają charakter anegdotyczny, zwykle dotyczą jednostkowych przypadków. Dlatego w nauce prawa rzymskiego były postrzegane jako mało przydatne. Badania nad prawem prywatnym w okresie republikańskim koncentrowały się do tej pory na ius civile i wpływającym na nie ius honorarium. Uważna analiza wspomnianych tekstów źródłowych prowadzi jednak do wniosku, że działania cenzorów niejednokrotnie wpływały na prawo prywatne, często umożliwiając pociągnięcie kogoś do odpowiedzialności wówczas, kiedy nie było innej opcji. Przyjęcie takiej perspektywy badawczej pozwala spojrzeć inaczej na rozwój prawa prywatnego i wysnuć nowe wnioski dotyczące wielu jego instytucji, szczególności w obszarze prawa rodzinnego i zobowiązań.


Pozostałe projekty (inne instytucje finansujące):

logotypy UE

Elementarz AAC urząd przyjazny osobom z trudnościami w komunikowaniu się

Nr umowy o dofinansowanie: UDA-POWR.04.03.00-00-0131/18-00 z dn. 05.12.2019 r.

Wartość całkowita projektu
: 838.470,00 zł

w tym wartość dofinansowania z UE: 790 593,36 zł

Okres realizacji: 01.11.2019 – 30.09.2022

Instytucja finansująca: Centrum Projektów Europejskich

Typ projektu: naukowo- badawczy

Kierownik Projektu:
Dr hab. Irena Lipowicz, prof. uczelni
i.lipowicz@uksw.edu.pl

Cel projektu: wypracowanie i wdrożenie w okresie realizacji projektu, w oparciu o transfer i adaptację austriackich rozwiązań i praktykę nowego sposobu świadczenia usług publicznych w jednostce samorządu terytorialnego (JST) wraz ze standardem obsługi, dla osób mających trudności w komunikowaniu się z otoczeniem, a szczególnie posługujących się wspomaganymi, alternatywnymi sposobami komunikacji (dalej zwanych osobami korzystającymi z AAC lub użytkownikami AAC).

Planowane efekty: w ramach realizacji projektu osiągnięte zostaną następujące wskaźniki:

  • wypracowany zostanie raport nt. polskich uwarunkowań prawno-organizacyjnych dotyczących usługi publicznej 
  • wypracowany zostanie raportów nt. austriackich uwarunkowań prawnych i organizacyjnych dotyczących usługi publicznej
  • 20 pracowników jednostek podległych lub nadzorowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego zostanie objętych szkoleniami przygotowawczymi do testowania
  • przygotowany zostanie raport z badań porównawczych
  • przeprowadzone zostaną dwa seminaria wdrożeniowe
  • – przygotowany zostanie kurs e-learningowy
  • 40 osób weźmie udział w seminariach szkoleniowych
  • 15 odbiorców ostatecznych weźmie udział w testowaniu modelu usługi publicznej
  • zorganizowane zostaną 4 spotkania w ramach konsultacji społecznych
  • we współpracy z partnerem zagranicznym wypracowany zostanie ostateczny model usługi
  • 5 instytucji wdroży nowe rozwiązania dzięki współpracy z partnerem zagranicznym

Partnerzy Projektu:
Fundacja Instytutu Rozwoju Regionalnego
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
KOMPETENZNETZWERK INFORMATIONSTECHNOLOGIE zur Förderung der INTEGRATION von Menschen mit Behinderungen

Krótka charakterystyka projektu:
Celem projektu jest wypracowanie i wdrożenie w okresie realizacji projektu w oparciu o transfer i adaptację austriackich rozwiązań i praktykę nowego sposobu świadczenia usług publicznych w jednostce samorządu terytorialnego wraz ze standardem obsługi, dla osób mających trudności w komunikowaniu się z otoczeniem, a szczególnie posługujących się wspomaganymi, alternatywnymi sposobami komunikacji (dalej zwanych osobami korzystającymi z AAC lub użytkownikami AAC).

W ramach projektu realizowana będzie także intensywna wymiana informacji i doświadczeń z partnerem zagranicznym, co przyczyni się m.in. do zminimalizowania kosztów i ryzyka związanego z przyjęciem nieskutecznych lub błędnych rozwiązań. Problematyka związana z AAC od lat obecna jest w placówkach edukacyjnych i zajmujących się wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Podejmowanych jest szereg działań mających charakter poradniczy, szkoleniowy. Jednocześnie ich zróżnicowanie i skomercjalizowanie sprawia, że nie mają one charakteru powszechnego. Mimo coraz wyższej świadomości nt. możliwych sposobów komunikowania się z osobami korzystającymi z AAC w edukacji, sposoby te zupełnie nie znane pozostają w instytucjach zajmujących się obsługą mieszkańców, świadczenie pomocy, oferowaniem usług przez samorządowe instytucje kultury, sportu, rekreacji. Brakuje choćby w teoretycznym ujęciu opracowanego modelu usług dla klientów nie komunikujących się werbalnie, lecz korzystających z AAC, przez wskazane podmioty.

Aktualności:

W dniach 22.09.2021-24.09.2021 delegacje partnerów projektu „Elementarz AAC urząd przyjazny osobom z trudnościami w komunikowaniu się” – KI-I, FIRR, UKSW – uczestniczyły w wizycie studyjnej partnera zagranicznego w Polsce zorganizowanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego w Katowicach (partnera projektu). Wizyta ta stanowiła realizację jednego z działań w zadaniu 2 pt. „Testowanie wypracowanego rozwiązania na grupie docelowej ze wsparciem partnera zagranicznego”. Celem działania było zapoznanie partnera zagranicznego ze sposobem i ewentualnymi trudnościami w realizacji modelu w konkretnych sytuacjach i uwarunkowaniach. Wizyta partnera zagranicznego pozwoliła na bardzo wartościowy wkład w dyskusję i znalezienie wspólnych rozwiązań odpowiednich dla krajowych realiów wykorzystania modelu realizacji usług publicznych dla osób z trudnościami w komunikowaniu się (produkt zadania nr 1).
Pierwszego dnia wizyty, członkowie polskiej i zagranicznej delegacji uczestniczyli w spotkaniu z partnerem projektu – organizatorem wizyty studyjnej, w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego w Katowicach, w tym z władzami zarządu województwa śląskiego. Podczas spotkania omówiono m.in. dotychczasowy przebieg realizacji projektu, doświadczenia partnera austriackiego w stosowaniu komunikacji AAC w związku z sytuacją pandemiczną.
Drugiego dnia skoncentrowano się na wdrożeniu komunikacji AAC w oparciu o wypracowany w zadaniu nr 1 model w wybranych jednostkach organizacyjnych podległych władzom województwa śląskiego. Odwiedzono Park Śląski, Śląski Ogród Zoologiczny, Górnośląskie Centrum Rehabilitacji oraz testowano tam rozwiązania wynikające z modelu. Bardzo ważnym elementem wizyty były uwagi partnera austriackiego do wykorzystania modelu.
W ostatnim dniu odwiedzono Stadion Śląski – ważne miejsce umożliwiające testowanie modelu w dużej skali. Podsumowano wizytę ze szczególnym uwzględnieniem elementów związanych z komunikacją niewerbalną. Omówiono mocne i słabe strony modelu, elementy wymagające dopracowania i dalszej analizy.
Należy podkreślić aktywny udział władz województwa śląskiego w każdym dniu wizyty studyjnej.

Zadanie nr 1: Przygotowanie rozwiązania we współpracy z partnerem zagranicznym

W ramach realizacji zadania:
a) odbyto szereg spotkań z partnerami projektu w tym wizytę studyjną w Austrii (Linz)
b) wypracowano raport nt. polskich uwarunkowań prawno-organizacyjnych dotyczących usługi publicznej będącej przedmiotem projektu
c) wypracowano raport nt. austriackich uwarunkowań prawnych i organizacyjnych dotyczących usługi publicznej będącej przedmiotem projektu
d) wypracowano wstępny model usługi AAC

Zadanie nr 2: Testowanie wypracowanego rozwiązania na grupie docelowej ze wsparciem partnera zagranicznego

HARMONOGRAM UDZIELANIA WSPARCIA / WYDARZEŃ W PROJEKCIE

Lp.Rodzaj wsparciaTematyka wsparcia/wydarzeniaData udzielania wsparcia /wydarzeniaGodziny udzielania wsparcia /wydarzeniaDokładny adres realizacji wsparcia /wydarzenia
1szkolenieSzkolenie dla pracowników jst przygotowujące do testowania Modelu realizacji usług publicznych dla osób z trudnościami w komunikowaniu się.16-17.06.2021 r.8:30-11:30online na platformie ZOOM
2szkolenieSzkolenie dla pracowników jst przygotowujące do testowania Modelu realizacji usług publicznych dla osób z trudnościami w komunikowaniu się.16-17.06.2021 r.12:00-15:00online na platformie ZOOM

Zadanie 3. Analiza efektów testowanego rozwiązania z uwzględnieniem opinii ekspertów oraz wsparcia partnera zagranicznego

Daty Realizacji: 10.2021-11.2021

W ramach zadania:

a)      przeprowadzono badania porównawcze,

b)      opracowano raport z analizy etapu testowania z rekomendacjami dla modelu

Opracowanie raportu było poprzedzone m.in. wizytą studyjną w Katowicach, która odbyła się 22-24.09.2021 r.

Harmonogramu wizyty studyjnej w ramach projektu „Elementarz AAC urząd przyjazny osobom z trudnościami w komunikowaniu się”

22-24 września 2021 r.

Dzień 22.09.2021 r. (godz. 16:30 – 19:00)

1.   Wizyta w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego, (ul. Ligonia 46, 40-036 Katowice) w tym:

·       przywitanie Delegacji;

·       prezentacja i omówienie zagadnień związanych z realizacją projektu;

·       zwiedzanie historycznej części gmachu Urzędu.

2.   Uroczysta obiadokolacja.

3.   Podsumowanie przebiegu dnia ze szczególnym uwzględnieniem elementów związanych z komunikacją niewerbalną.

Dzień 23.09.2021 r. (godz. 10:00 – 16:00)

1.   Zwiedzanie Parku Śląskiego (godz. 10:00 – 11:30):

·         przywitanie z przedstawicielami Parku;

·         scenka rodzajowa z wykorzystaniem komunikacji niewerbalnej;

·         spotkanie warsztatowe związane z wdrażaniem „Modelu komunikacji niewerbalnej” (uwzględnienie doświadczeń austriackich, uwarunkowań polskich i propozycji wynikających z testowania. Wypracowanie dalszych rekomendacji na potrzeby projektu);

·         przejazd kolejką „Elką”;

·         przejazd meleksami po Parku Śląskim do wybranych punktów.

2.   Wizyta w Śląskim Ogrodzie Zoologicznym (godz. 11:30 – 13:00):

·         przywitanie z przedstawicielami Śląskiego Ogrodu Zoologicznego;

·         scenka rodzajowa z wykorzystaniem komunikacji niewerbalnej;

·         zwiedzanie wybranych ekspozycji ogrodu zoologicznego;

3.   Obiad w czasie, którego zostaną omówione kwestie związane z projektem (godz. 13.00 -14:00)

·         dojazd do Górnośląśkiego Centrum Rehabilitacji „Repty” – około 30 min

4.   Górnośląskie Centrum Rehabilitacji „Repty” (godz. 14:30 – 16:00):

·         przywitanie z przedstawicielami GCR „Repty”;

·         wizyta na oddziale Ośrodka Rehabilitacji Leczniczej dla osób dorosłych w stanie śpiączki (prezentacja przez Zespół Logopedów Systemu C-EYE w pracy z pacjentem z trudnościami w nawiązywaniu komunikacji językowej i pozawerbalnej, prezentacja przez Zespół Fizjoterapeutów ERIGO PRO stołu do aktywnej pionizacji i nawiązanie kontaktu z pacjentem przy użyciu tablic komunikacyjnych);

·         zwiedzanie nowoczesnej komory kriogenicznej.

Podsumowanie przebiegu dnia ze szczególnym uwzględnieniem elementów związanych z komunikacją niewerbalną

Dzień 24.09.2021 r. (godz. 10:00-12:00)

1.   Stadion Śląski:

·         przywitanie z przedstawicielami Stadionu;

·         zwiedzanie ustalonych miejsc celem poznania infrastruktury związanej z obsługą osób ze szczególnymi potrzebami.

2.   Podsumowanie przebiegu dnia ze szczególnym uwzględnieniem elementów związanych z komunikacją niewerbalną.

3.   Pożegnanie Delegacji.

Zadanie 4 Opracowanie z partnerem zagranicznym ostatecznej wersji wdrożeniowej produktu z uwzględnieniem wyników testowania

Daty Realizacji: 12.2021-05.2022

W ramach zadania opracowano ostateczną wersję modelu usługi. To bardzo ważny etap prac, ponieważ pozwolił sfinalizować rdzeń projektu i przystąpić do wdrożenia modelu (zadanie 5). Opracowując ostateczną wersję modelu wzięto pod uwagę fazę testowania wykonaną w zadaniu 3, wnioski z wizyty studyjnej oraz uwagi partnera austriackiego.

Zadanie 5 Wdrożenie rozwiązań do praktyki, ze wsparciem partnera zagranicznego

Daty Realizacji:

03.2022-06.2022

Podczas tego zadania przeprowadzono seminaria wdrożeniowe w dniach 26.05; 27.05 i dodatkowo w dniu 22.06, przygotowano kursy e-learningu. Kursy przeprowadzono online. Osiągnięto wszystkie wskaźniki, w tym przeszkolono 40 osób z jednostek samorządowych w zakresie wdrożenia i wykorzystania modelu.

Zadanie 6 Wypracowanie rekomendacji dla użytkowników dla zapewnienia skutecznej trwałości stosowania rozwiązania z możliwym wsparcie partnera zagranicznego.  

Daty Realizacji:

06.2022-09.2022

W trakcie zadania udzielano na bieżąco drogą tel. i mejlową wsparcia jednostkom samorządowym w zakresie wdrażania Modelu realizacji usług publicznych dla osób z trudnościami w komunikowaniu się (o złożonych potrzebach w komunikowaniu się).

Zadanie zakończone 30 września.

Kontakt:

Biuro Projektu:

Ośrodek Zarządzania Projektami UKSW

ul. Dewajtis 5, pok. 57, Warszawa 01-815


linki:
https://www.ki-i.at/startseite
https://firr.org.pl/elementarz-aac-urzad-przyjazny-osobom-z-trudnosciami-w-komunikowaniu-sie/
slaskie.pl
https://centir.uksw.edu.pl/pl/projekty_realizowane


Tytuł i nr projektu: Leki biopodobne w Norwegii – lekcja dla Polski, EOG/19/K1/D1/W/0023

Kierownik projektu: Zbigniew Więckowski

Instytucja finansująca projekt: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji

Okres realizacji: od 2021-04-01 do 2021-08-31

Opis projektu:

Zaproponowanie ustawodawcy polskiemu propozycji zmian przepisów w zakresie leków biopodobnych w oparciu o doświadczenia norweskie. W ramach projektu realizowanego przez dwóch pracowników naukowych z WPiA UKSW oraz wybranych pracowników Norweskiej Agencji Leków planuje się : 1) zidentyfikowanie obowiązującego w Norwegii modelu prawnego leków biopodobnych oraz 2) sformułowanie postulatów zmian legislacyjnych dla ustawodawcy polskiego. Projekt będzie realizowany przy zastosowaniu metody komparatystyczno – analitycznej. Rezultatami badania (długoterminowymi korzyściami) będą przede wszystkim: 1) identyfikacja obecnego modelu prawnego leków biopodobnych w Norwegii dla odbiorcy polskiego, 2) opracowanie koncepcji modelu prawnego leków biopodobnych dla Polski, 3) istotne zwiększenie liczby pacjentów poddawanych terapiom biologicznym w Polsce przy zastosowaniu leków biopodobnych.


Tytuł: Deutsch-polnische Zusammenarbeit im Bereich des Verwaltungsrechts: Kommunikationsprobleme und Lösungsstrategien bei der Übersetzung von juristischen Fachtexten. Einleitung einer empirischen Untersuchung am Beispiel der Übersetzung des Werkes von Prof. Dr. Dr. h.c. mult. Eberhard SchmidtAßmann 'Verwaltungsrechtliche Dogmatik. Eine Zwischenbilanz zu Entwicklung, Reform und künftigen Aufgaben’. (Polsko-niemiecka współpraca w zakresie prawa administracyjnego: problemy komunikacyjne i strategie rozwiązań w tłumaczeniu tekstów prawnych).

Kierownik projektu: Irena Lipowicz

Instytucja finansująca projekt: Fritz Thyssen Stiftung

Okres realizacji: od 2021-02-01 do 2021-10-31

Opis projektu:

Badanie empirycznego na przykładzie tłumaczenia książki prof. dr. dr. h.c. mult. Eberhard SchmidtAßmann „Dogmatyka prawa administracyjnego. Diagnoza rozwoju, reformy i przyszłych zadań”. Celem projektu jest przetłumaczenie ww. książki.