Przejdź do treści
Pełnomocnik ds. praktyk studenckich na kierunku Prawo niestacjonarne
Dr Marcin Rau

e-mail: m.rau@uksw.edu.pl

Rekomenduje się komunikację przez wiadomość prywatną na platformie Teams.

Informacje o dyżurze dostępne na stronie Katedry Postępowania Karnego WPiA UKSW.


Jak zaliczyć obowiązkowe praktyki studenckie? Instrukcja krok po kroku dla IV i V roku prawa niestacjonarnego w oparciu o nowe zasady 2025/2026

Drogie studentki i drodzy studenci IV i V roku prawa niestacjonarnego,

jako że koniec semestru i koniec roku akademickiego mogą zjawić się nagle i nieoczekiwanie, a my-prawnicy lubimy załatwiać wszystko na ostatnią chwilę, to nie od rzeczy będzie już teraz przypomnieć Państwu o obowiązku zaliczenia praktyk studenckich.

Bez wpisu w USOSie o zaliczeniu 160 godzin obowiązkowych praktyk, niemożliwe będzie podejście do obrony pracy magisterskiej, ani rozliczenie się z Dziekanatem. Dlatego w tym celu przygotowałem dla Państwa instrukcję krok po kroku, dzięki której poświęcą Państwo na to tylko tyle czasu, ile to koniecznie. 

  1. Na podst. zarządzenia Nr 1/2023 Dziekana WPiA UKSW z dnia 24 kwietnia 2023. oraz zarządzenia Nr 48/2023 Rektora UKSW z dnia 20 września 2023 r obowiązują nowe zasady zaliczania praktyk.
  2. Nowe przepisy modyfikują dotychczasowe zasady i wprowadzają duże ułatwienia dot. czasu, miejsca i sposobu odbycia praktyk.
  3. Co najważniejsze, osoby pracujące zawodowo w instytucjach związanych z kierunkiem studiów mogą otrzymać zaliczenie praktyk na podstawie wykonywanej pracy. Dotyczy to w szczególności osób zatrudnionych w instytucjach związanych z tworzeniem i stosowaniem prawa (np. w sądach, prokuraturach, kancelariach, korporacjach, działach prawnych przedsiębiorstw, służbach mundurowych, a także w organach administracji publicznej w rozumieniu art. 5 pkt 3 k.p.a.).
  4. Takie osoby muszą przygotować następujące dokumenty, które należy dostarczyć do dziekanatu:
    • Pismo przewodnie do Pełnomocnika Dziekana ds. praktyk, w którym zwracają się o zaliczenie czynności zawodowych na poczet praktyk
    • Zaświadczenie z działu kadr zakładu pracy poświadczające zatrudnienie
    • Opinię przełożonego o zakresie wykonywanych obowiązków pracowniczych (np. pisanie pism procesowych – tak, segregowanie poczty – nie)
    • Uzupełniony Załącznik nr 6 do pobrania na dole strony
    • TYLKO W PRZYPADKU STUDENTÓW IV ROKU: Podanie o zgodę na realizację praktyk studenckich na IV roku, zamiast na V roku. Piszemy w wordzie zwykłe podanie do o wyrażenie zgody, ja tą zgodę udzielam, a Państwo zanoszą ją do Dziekanatu, odświeżają USOS i upewniają się, czy na USOSie w przedmiotach figuruje pozycja „Praktyki studenckie w wymiarze 1 miesiąca”. Bo jak nie figuruje, to gdzie mamy wpisać zaliczenie?
  1. Oprócz zatrudnienia, możliwe jest zaliczenie na poczet praktyk działalności wynikającej ze stażu, wolontariatu lub prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, jeżeli miały one miejsce w instytucjach związanych z kierunkiem studiów czyli związanych z tworzeniem i stosowaniem prawa.
  2. Aktywność z pkt 4 i 5 może sięgać maksymalnie do 5 lat wstecz od dnia złożenia podania o zaliczenie jej na poczet praktyk.
  3. Osoby, które nie spełniają kryteriów z pkt 4, 5 i 6 są zobowiązane do odbycia 160h praktyk studenckich. Ta liczba godzin nie musi być odbywana w trybie ciągłym, można ją rozłożyć na kilka miesięcy, a nawet na cały rok akademicki, jeśli tylko będzie nam to odpowiadało i sprzyjało z pogodzeniem pozastudenckich obowiązków.
  4. Możliwe jest wykonywanie aktywności także w formie pracy zdalnej zgodnie z Rozdziałem 2c kodeksu pracy. Rekomenduje się ją w szczególności osobom posiadającym ograniczone możliwości w zakresie wykonywania codziennych zajęć z powodu braku niezbędnych środków transportu, osobom posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności oraz tym, dla których obowiązek odbycia praktyk byłby równoznaczny z koniecznością ponoszenia wyjątkowo ciężkich skutków dla niego lub jego najbliższych np. studentka jest matką samotnie wychowującą małoletnie dzieci.
  5. Miejsce praktyk znajdują Państwo sami według własnego uznania i wpisują je w skierowaniu na praktyki. Lista przykładowych miejsc, z którymi UKSW już ma podpisane porozumienia o praktykach jest na stronie Biura Karier (https://bk.uksw.edu.pl/praktyki/proponowane-miejsca-praktyk/). Są to np. Sąd Okręgowy w Warszawie, Sąd Okręgowy Warszawa-Praga, Prokuratura Okręgowa w Warszawie, Prokuratura Okręgowa Warszawa-Praga itd.
  6. Jeśli chodzi o wymagane dokumenty, to wszystkie zamieszczam w jednym pliku pdf do pobrania. Są w nim:
    • Skierowanie na praktyki
    • Karta praktykanta
    • Sprawozdanie z praktyk
  7. Dokumentem, którego nie zamieszczam, a który należy posiadać jest ubezpieczenie NWW – wykupujemy je sami na czas trwania praktyk.
  8. Przechodzimy do najważniejszego punktu, czyli instrukcji zaliczenia praktyk. Wygląda to następująco:
    • Upewniamy się, czy na USOSie w przedmiotach figuruje pozycja „Praktyki studenckie w wymiarze 1 miesiąca”. Jeśli nie, to piszemy w wordzie zwykłe podanie do mnie o wyrażenie zgody, ja tą zgodę udzielam, a Państwo zanoszą ją do Dziekanatu i odświeżają USOS.
    • Pobieramy dokumenty pdf zamieszczone w załączniku. W Skierowaniu na praktykę wpisujemy instytucję, obowiązki praktykanta i czas trwania praktyk, a następnie zostawiamy je w dziekanacie dowolnego dnia tygodnia, abym mógł zaakceptować, podpisać i przybić pieczątkę UKSW. Zwykle ma to miejsce w każdą środę. Jeżeli mają Państwo wątpliwości co do miejsca praktyk, można przyjść osobiście do mniej podczas każdej niedzieli zjazdowej w bud. 23 s. 106.
    • Może mieć miejsce sytuacja, że określona instytucja będzie wymagać porozumienia indywidualnego. Zwykle (choć nie zawsze) ma to miejsce w przypadku praktyk w Prokuraturze lub Sądzie, dlatego taki dokument również zamieszczam na dole w załączniku nr 3.
    • Kartę praktykanta wypełnia nasz przełożony podczas trwania praktyki i wymagane jest przybicie pieczątki instytucji w 2 miejscach.
    • Sprawozdanie z praktyk wypełniają Państwo sami podczas praktyk. Jeżeli w „pkt 2. Przebieg praktyki – dziennik praktyk” nie starczy miejsca, to dodajemy załącznik w postaci pliku worda z resztą tabelki.
    • Po zakończeniu praktyki przychodzą Państwo znowu do dziekanatu w dowolny dzień tygodnia i zostawiają Państwo tam dokumenty do podpisu. Ewentualnie (gdy zależy Państwu na czasie) pokazują mi Państwo ww. dokumenty podczas niedzieli zjazdowej.
  9. NOWOŚĆ: Niezależnie od powyższego, zarówno skierowanie na praktyki, jak i sprawozdanie z odbytych praktyk może być podpisane przeze mnie (w uzasadnionych przypadkach) elektronicznym podpisem kwalifikowanym. W tym celu zeskanowane dokumenty w formacie pdf należy przesłać wiadomości prywatnej na Teamsie.
  10. Bardzo istotne jest, aby znaleźć miejsce do odbycia praktyk jak najszybciej (tj. do końca 2025 r.), nawet jeśli planujemy je odbyć w sierpniu przyszłego 2026 roku. Pogodzenie obowiązków pozauczelnianych z odbywaniem praktyki zwykle wymaga precyzyjnego planowania, dlatego wszyscy z Państwa proszeni się o zaplanowanie praktyki z wyprzedzeniem z 2 powodów: 1) W okresie od czerwca do października kończą się zajęcia, zjazdy i dyżury, a Dziekanat zmienia godziny pracy i zaczyna się sezon urlopowy. W tym czasie załatwienie jakichkolwiek formalności będzie znacznie utrudnione i wymagać tygodni cierpliwości. 2) Bez zaliczenia praktyk, nie można się obronić w terminie.
  11. Powyższe zasady dotyczą studentów IV i V roku studiów prawniczych. Nie wyraża się zgody na realizację praktyk przed ukończeniem III roku studiów.
  12. W razie niejasności zapraszam wszystkich zainteresowanych do kontaktu na dyżurze w każdy poniedziałek w godz. 19:00-21:00 w postaci video rozmowy na Teamsie.

Dr Marcin Rau

Pełnomocnik Dziekana WPiA ds. praktyk, Kierunek: Prawo niestacjonarne


Do pobrania